عنوان فصل5 کتاب ریاضی پایه سوم دبستان محیط و مساحت بوده و شامل چهار درس(خط، نیم خط و پاره خط - محیط - اندازه گیری سطح - واحد اندازه گیری سطح) میباشد.
عنوان چهارمین درس این فصل، واحد اندازه گیری سطح بوده و در درس مذکور به موضوعات مختلفی از جمله: معرفی واحد استاندارد در محاسبه سطح، اندازه گیری تقریبی سطح، استفاده از صفحه شطرنجی در محاسبه سطح، محاسبه مساحت مربع و مستطیل پرداخته شده است.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس واحد اندازه گیری سطح به صورت یک فایل 5 صفحه ای آورده شده است. فایل مذکور در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف و انتظارات این درس: ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺩﺭﺱ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﻣﺴﺎﺣﺖ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ ﻭ ﻣﺮﺑﻊ ﺭﺍ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻛﻨﻨﺪ.
✅ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺴﺎﺣﺖ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ ﻭ ﻣﺮﺑﻊ ﺑﺎ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻣﺮﺑﻊ ﻫﺎ
✅ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻥ ﻓﺮﻣﻮﻝ ﻣﺴﺎﺣﺖ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ
✅ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺳﺎﻧﺘﻲ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ
یکی از مهم ترین مقاصد تعلیم و تربیت دینی در دوره ابتدایی، ایجاد علاقه و محبت در بچهها، نسبت به پیشوایان و اولیای دین است تا از این طریق، راه و روش زندگی آنها سرمشق زندگی کودکان قرار گیرد.
بدین منظور ذکر شواهدی از زندگی روزمره و سیره عملی پیشوایان بزرگ اسلام، به ویژه معصومین علیهم السلام و بهره گیری از مکارم اخلاق و فضیلتها و خدمات ایشان، به تناسب سن کودکان بسیار مفید است.
با شرح مهربانیها، دلسوزیها و رفتار و اخلاق کریمانه آنان زمینههای لازم برای این نتیجه گیری فراهم میآید که...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 8 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ آشنایی بیش تر با حضرت علی(ع)
✅ ایجاد علاقه و احساس احترام نسبت به شخصیت حضرت علی(ع)
✅ تلاش برای الگوگیری از امام علی(ع)
در صفحه آغازین تم 16 دانش آموزان با حیاط مدرسه و برخی از مسائل مرتبط با آن آشنا میشوند. همچنین فراگیران به مفاهیم و مهارتهای مختلف در مورد حیاط مدرسه پی میبرند.
آموزگار در مورد صبحگاه و آداب گوش کردن به قرآن نکاتی را که میداند به دانش آموزان میآموزد.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس تم16(شناخت اعداد دو رقمی 11 تا 19) به صورت یک فایل 11 صفحه ای آورده شده است. فایل مذکور در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
برخی از اهداف و انتظارات این درس:
✅ دانش آموزان هر صف را به دستههای ده تایی تقسیم کنید.
✅ در هر صف چند دسته ده تایی و چند یکی وجود دارد؟
✅ در مجموع چند نفر در این صفها هستند؟
✅ درک نمایشهای مختلف یک عدد
✅ شمردن دستههای کمتر از ۲۰ تا با چوب خط و نوشتن عدد متناظر با آن
✅ توانایی نوشتن اعداد ۱۱ تا ۱۹ با رقم درک محور اعداد و پیدا کردن عددها روی محور
عنوان درس 21 کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان تقویم میباشد. در روز تدریس، تعدادی تقویم با خود به کلاس بیاورید.
توجه دانش آموزان را به انواع تقویمها جلب کنید و از آنها بخواهید تقویم هایی را که با خود آوردهاند روی میز بگذارند. توضیح دهید تقویمها ممکن است رومیزی، دیواری، جیبی و سررسید باشند...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 6 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف این درس: انتظار میرود دانش آموزان بتوانند...
✅ موارد استفاده از تقویم را بیان کنند.
✅ برخی روزهای تعطیل و غیرتعطیل را در تقویم پیدا کنند.
✅ تفاوت تعداد روزهای ماهها را بیان کنند.
✅ اعداد و روزهای یک ماه را در یک تقویم جدید بازنویسی کنند.
✅ روز تولد خود یا یکی از اعضای خانواده یا یکی از هم کلاسی هایشان را در تقویم، پیدا کنند.
برای شروع تدریس پس از اینکه احوالپرسی و حضور و غیاب کردید به هر گروه یک پرچم بدهید و پشت تصویر پرچم توضیحات مختصری دربارهی آن کشور بنویسید. میتوانید دربارهی مفهومی که تصویر هر پرچم در هر کشور دارد توضیح دهید.
مثلا چرا از آن رنگها تشکیل شده است؟ هر رنگ چه معنایی دارد؟ ، ترجیحا از پرچم کشورهایی استفاده کنید که شکل مناسبی برای بیان کسرشان داشته باشد. در ادامه...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 7 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ یادآوری مفهوم واحد، کسر و عدد مخلوط
✅ یادآوری جمع و تفریق کسرها و اعداد مخلوط در حالات مختلف (مخرجهای مساوی، مخرج یک کسر مضربی از مخرج دیگری و مخرج کسرها نسبت به هم اول)
✅ یافتن کوچک ترین مخرج مشترک در جمع و تفریق کسرهایی که مخرج آنها نسبت به هم اول نیست.