این درس در دو بخش مجزا ارائه میشود بخش اول مربوط به تدریس راهنمای نقشه است و دانش آموزان قبلاً با نقشه خانه آشنا شدهاند و از آنها بخواهید روی نقشه مدرسه رازی در کتاب، نام مکانهایی را که علامت سؤال دارد بنویسند.
در بخش دوم به منظور آمادگی دانش آموزان پیشنهاد میشود فعالیّت1 گفت و گو کنید را انجام دهند به این صورت که هر گروه یک مکان مدرسه را انتخاب کنند (نمازخانه، حیاط، کلاس، کتابخانه و …) و با هم همفکری کنند و چند مورد از مقررات این مکان را بیان کنند و بگویند چرا باید این تمرینات رعایت شود.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 8 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ با توجه به راهنمای یک نقشه، نقشه خوانی کنند.
✅ روی نقشه مدرسهشان که به آنها ارائه میشود مکانهای مختلف را تشخیص دهند و معین کنند.
✅ ضرورت و علت وجود مقررات در مدرسه را بیان کنند.
✅ مقررات کلاس و مدرسه را عملاً رعایت کنند.
در طول تاریخ، گاهی به انسانهای بزرگ و ارجمندی برخورد میکنیم که از محدوده زمان خود پا فراتر نهاده و زندگیشان برای همیشه در تاریخ میدرخشد و همواره الگویی بزرگ برای انسانهای حق جو میشوند.
این افراد متعلق به همه نسلهای بعد از خود هستند. حضرت زینب (س)، نمونه بارزی از این افراد است که در درس بانوی قهرمان به آن پرداخته شده است.
پیشنهاد میشود با توجه به پیمانهای بودن آموزش درس هدیههای آسمان، در صورت امکان این درس در ماه محرم و صفر و یا با توجه به مناسبتهای مرتبط با حضرت زینب(س) همچون روز پرستار تدریس شود.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 12 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ آشنایی با حضرت زینب(س) به عنوان یکی از زنان مؤمن
✅ احساس علاقه و محبت بیشتر به حضرت زینب (س)
✅ تلاش برای الگوگرفتن از زندگی و اخلاق و رفتار حضرت زینب (س)
✅ آشنایی با پیام قرآنی
در ﻛﻼس درس ﻣﻌﻠﻢ اﺷﻜﺎﻟﻲ را روی ﺻﻔﺤﻪ ﺷﻄﺮﻧﺠﻲ ﻛﺸﻴﺪه و ﺑﺮﻳﺪه و ﺳﭙﺲ از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﺳﺮﻳﻊ ﺗﻌﺪاد ﻣﺮﺑﻊ ﻫﺎی اﻳﻦ اﺷﻜﺎل را ﺑﺸﻤﺎرﻧﺪ. درﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ در اﺷﻜﺎل ﺑﺮﻳﺪه ﺷﺪه ﻣﺮﺑﻊ ﻫﺎی ﻧﺎﻗﺺ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺷﻤﺎرش ﺷﻮد؟
در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻌﺪ از آن ﻫﺎ ﺑﺨﻮاﻫﻴﺪ اﺷﻜﺎل را ﺗﺎ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﺎﻣﻼً ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ را ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﻳﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ از ﺧﻂ ﺗﻘﺎرن ﺷﻜﻞ را ﺗﺎ ﻛﻨﻨﺪ. ﺣﺎﻻ ﻣﺮﺑﻊ ﻫﺎی داﺧﻞ ﺷﻜﻞ را ﺑﺸﻤﺎرﻧﺪ. ﻣﻌﻠﻢ از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﭙﺮﺳﺪ در ﻛﺪام ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻌﺪاد ﻣﺮﺑﻊ ﻫﺎ را زودﺗﺮ ﺷﻤﺎرش ﻛﺮدﻳﺪ؟
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 6 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس: دانش آموز بتواند...
✅ برای خط تقارن تعریفی بیان کند.
✅ خانههای شطرنجی را شمارش کند و کار با صفحه شطرنجی را یاد بگیرد.
✅ درک کند که در محیط پیرامون خود، اشیای زیادی خاصیت تقارنی دارند.
✅ در کلاس درس وسایلی که خط تقارن دارند را نام ببرد.
✅ نصف دیگر شکل ناقص بر روی صفحه شطرنجی را نسبت به خط تقارن رسم کند.
عنوان درس19 کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان از محیط زیست مراقبت کنیم میباشد. تصویر زنجیره غذایی در یک زیستگاه میتواند انگیزه جالبی برای شروع باشد.
معمولاً دانش آموزان در این سن علاقه زیادی به حیوانات دارند و کسب اطلاعات جدید برای آنها جذاب است. از تصویر موجود در کتاب استفاده کنید و رابطه بین پوشش گیاهی و زندگی جانوری را برایشان توضیح دهید.
انتظار میرود دانش آموزان پس از تدریس این درس بتوانند...
✅ مفهوم زیستگاه را بیان کنند.
✅ زنجیره غذایی بین موجودات یک زیستگاه را توضیح دهند.
✅ برخی از عواملی که محیط زیست را تهدید میکند، بیان کنند.
✅ راهکارهایی برای حفاظت بهتر از محیط زیست ارائه کنند.
✅ چند نشانه مربوط به حفظ محیط زیست طراحی کنند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 8 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
این درس به مهارت های اقتصادی که در برنامه های گذشته مغفول واقع شده بود، توجه و تأکید دارد. درنظر گرفتن بودجه، انتخاب با توجه به شرایط، پس انداز و صرفه جویی از جمله این مهارت ها است.
به منظور نهادینه شدن این مهارت ها و همچنین درونی شدن ارزش هایی چون شکرگزاری پس از خوردن غذا، پرهیز از اسراف و … باید هماهنگی کامل تربیتی میان خانه و مدرسه وجود داشته باشد.
اهداف و انتظارات این درس عبارتند از:
- درباره راه های مصرف درست اظهارنظر و این راه ها را بیان کنند.
- در زندگی واقعی از اسراف پرهیز و به صرفه جویی و قناعت تمایل داشته باشند.
- به پس انداز عادت کنند و بودجه خانواده را برای خرید وسایل موردنیاز خود درنظر بگیرند.
- پس از غذاخوردن، خدا را شکر کنند و نسبت به منابع به عنوان نعمت های خداوند بنگرند.
در این قسمت طرح درس و روش تدریس درس مذکور در قالب یک فایل 7 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.